Obchvat města

Největší investiční akcí na Novopacku bude v následujících letech obchvat města. Příprava stavby je především v rukou Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD); město ovšem dlouhá léta s ŘSD spolupracuje na urychlení této stavby. Obchvat má v současnosti pravomocné stavební povolení a stavba byla už zahájena.
Přípravné práce spočívající v archeologickém záchranném výzkumu a geologickém průzkumu v rozsahu přes 50 milionů Kč byly ukončeny podle plánu v srpnu.
Na začátku letošního roku proběhlo výběrové řízení na hlavní těleso obchvatu – tedy na vlastní stavbu silnice. Zvítězila v něm firma Porr, a. s., s nabídkou 1,308 miliardy Kč (bez DPH). Proti výsledku se však odvolal jeden z uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten jeho odvolání sice zamítl, nicméně došlo k tříměsíčnímu zdržení. Během této doby bohužel došlo k skokovému nárůstu cen některých stavebních materiálů, zejména pak železa. Firma pak (po skončení řízení u ÚOHS) odmítla smlouvu podepsat, právě s ohledem na tento enormní mezitímní nárůst cen materiálů. Nebylo to ojedinělé a stalo se tak i na dalších podobných stavbách v Česku. Až do léta probíhalo jednání mezi ŘSD, firmou i ministerstvem, aby se našlo rozumné a zákonné řešení. To se nakonec podařilo a na konci července byla smlouva podepsána. Město prostřednictvím starosty několikrát ve věci jednalo i přímo s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Ten situaci zná velmi dobře, neboť původem pochází z Jilemnice a v Nové Pace žil jeho strýc. Ministrovi je třeba poděkovat, za velice aktivní přístup a snahu dotáhnout věc do konce.
Smlouva je podepsána a obchvat začala firma Porr, a. s., stavět na začátku září. Obchvat je dlouhý 8,48 km, má 144 stavebních objektů, z toho 16 mostních v celkové délce 1,02 km, 2 okružní křižovatky a 22 protihlukových stěn o délce 4180 m. Výstavba bude trvat tři roky s uvedením do provozu v roce 2025.
Pro město je skvělá zpráva, že konečně vidíme reálný okamžik, kdy se definitivně zbavíme průjezdové dopravy. I sama výstavba je pro město ekonomicky významná, jsou na ni navázány subdodávky, zaměstnání mnoha lidí, ubytování, stravování desítek pracovníků a další služby. Na druhou stranu – takto velká stavba přinese i řadu problémů a vyvolá pro město některá omezení a náklady. Všichni si na Pace uvědomujeme význam obchvatu pro město a musíme být i nadále maximálně připraveni k součinnosti s ŘSD tak, aby obchvat mohl být dokončen v co nejkratším čase.
Velice podstatnou je pro budoucnost Nové Paky návaznost na dálniční síť. Sledujeme (jak v úrovni ministerstva, tak v úrovni kraje) výstavbu dálnice D35, tedy z Olomouce do Liberce. Nová Paka se bude napojovat u Úlibic. Bude to asi 350 m před nynější úlibickou kruhovou křižovatkou. Nyní se pracuje na územním rozhodnutí, stavební povolení by mohlo být v roce 2024, uvedení do provozu je tak teoreticky možné v roce 2028.
Dálnice D35 představuje v současných plánech české dálniční sítě tzv. severní páteřní trasu spojující Čechy a Moravu. Poprvé se tento tah objevil v plánech dálniční sítě již v roce 1963, a to jako dálnice D35, vedoucí z Hradce Králové přes Olomouc k Lipníku nad Bečvou, kde se měla napojovat na dálnici D47 (dnes D1). V současnosti je D35 plánována v trase Liberec–Jičín–Hradec Králové–Olomouc–Lipník nad Bečvou. Tato trasa propojuje tři krajská města a kříží dalších šest tahů dálniční sítě, konkrétně D10, D11, D43, D46, D55 a D1. S celkovou délkou přes 260 km půjde o jednu z nejdelších českých dálnic.
Zrychlení cesty do Hradce Králové nám po D35 nejdříve přinese „obchvat“ Hořic. Obchvat je v uvozovkách, neboť jde o 10kilometrový regulérní úsek dálnice. Začátek, tedy km 0, je v prostoru mezi obcemi Libonice a Dobrá Voda u Hořic. Zde stavba bude navazovat na v souběhu projektovaný úsek stavby Úlibice–Hořice. Konec úseku, km 10,450, se nachází za křížením s vodním tokem Bystřice, přibližně mezi obcemi Sadová a Sovětice, kde navazuje na stavbu D35 Sadová–Plotiště.