Václav Řeháček

„Narodil jsem se před 54 léty ve Vrchovině. A 54 let jsem většinou – až na základní vojenskou službu – strávil zde v Nové Pace. Po ukončení střední školy a návratu z vojny jsem pracoval v ZPA a od roku 1993 provozuji autoškolu.
Poprvé jsem v zastupitelstvu města působil v létech 1998 až 2002, ještě za starosty pana Kuříka. Tehdy jsme se za Sportovce dostali já a pan Nádvorník. Byla to zajímavá zkušenost, pokud jste v 21členém zastupitelstvu v takovéto menšině, máte pocit zbytečnosti nebo musíte dobře intrikovat. Ani jedno mi nebylo úplně vlastní, a proto jsem do dalších voleb nešel. Teprve v roce 2009 mě oslovil současný starosta p. Josef Cogan, abych se přidal a pomohl s veřejnými věcmi. Takže od roku 2010 jsem zastupitelem až do současnosti. Pracuji v silničním a sportovním výboru. Pokud jdete do politiky a chcete něco změnit, brzy zjistíte, že veřejné věci se mění složitě, protože každý preferuje něco jiného a jde především o kompromisy. Proto chodníky a silnice, které patří Nové Pace, nejsou ani zdaleka ve stavu, který bych si představoval. Zdaleka nejhorší je však stav komunikací v osadách, jako je Podlevín, Vrchovina a Valdov. Bohužel v těchto případech jsme malými pány, neboť hlavní komunikace v těchto obcích patří kraji, stejně jako silnice kolem kapličky. A i když se Ruda Cogan na kraji snaží, budeme rádi, pokud se opraví ulice Lomnická. Přesto věřím, že v příštím volebním období se podaří dát do pořádku další části města. A do dalšího zastupitelstva jdu především proto, že vidím nové projekty, které mají naději, a zároveň i lidi nejen v zastupitelstvu, ale i na úřadě, kteří mají snahu město pořád zlepšovat.“

Jak šoféruje dnešní mládež?
Protože učím lidi řídit opravdu dlouho myslím, že trochu porovnávat mohu. Toto téma bych rozdělil na dvě kategorie. Za prvé dodržování pravidel. I když se pravidla spíš zamotávají. Řekl bych, že současní mladí je berou zodpovědněji a snaží se je dodržovat. Samozřejmě jsou výjimky, ale průměr je spíš lepší. Problém nastává později, když si začnou věřit a zjistí, že šance, aby je zastavil policista, je mizivá, začnou se v současném provozu cítit anonymní a tím jsou i nebezpeční. Velký vliv na ně má styl řízení především taťků.
Za druhé šikovnost a motorika. Tady už je to horší. Na velkém množství z nich je znát, že pořádně neumí ovládat své končetiny, prostě proto, že ke klávesnici potřebují jen prsty. Někteří si třeba ani nemohou vzpomenout, kdy naposledy jeli na kole.
Celkově ale je třeba si uvědomit, že dnešní provoz je úplně jinde, než byl v polovině devadesátých let, tak musíme uznat jejich těžší podmínky, i když rozjíždění současného golfa, nebo škodovky 105L je také rozdíl.

Které povolání nejvíce oceňuješ a proč?
Já oceňuji úplně každé povolání, pokud se dělá pořádně a není to jenom zaměstnání. Podle mě je stejně důležité svážet odpadky jako léčit lidi. Když budou čisté ulice, budou mít lékaři méně práce, a pokud bude lékař léčit jenom, aby měl co největší fakturu od pojišťovny, pak ten, kdo uklízí ulici, je důležitější.

Co naší společnosti nejvíce chybí?
Myslím, že ve společnosti je velmi rozšířená znalost toho, na co má kdo právo. Bohužel dost málo se vysvětluje, a hlavně v médiích je úplně zapomenuto slovo povinnost. A také, že moje svoboda končí přesně tam, kde začíná svoboda někoho jiného.